Vief ijvert mee voor betaalbaar treinvervoer voor senioren

vrijdag, 13 december, 2024

Op vrijdag 13 december kwam de Raad van Bestuur van de NMBS samen om te beslissen over de hervorming van de spoorwegtarieven, waarvan enkele krachtlijnen vastliggen in de beheersovereenkomst.  Bij die komende tariefhervorming wordt beslist over een alternatief voor het seniorenticket en de korting voor (ouders van) grote gezinnen.

De ouderenorganisaties zijn er helemaal niet gerust op. De NMBS houdt vol dat de nieuwe tarieven, waarbij naast het seniorenticket  van 8,3 euro ook de korting voor (ouders van) grote gezinnen wordt afgeschaft, er toch een aantrekkelijk tariefsysteem voor ouderen uit de bus zal komen. De NMBS verwijst daarvoor naar de verplichting, voorzien in het beheerscontract.

Na onze symbolische pleinmanifestatie op 19 november in Oostende wilden we deze Raad van Bestuur niet zomaar voorbij laten gaan. Met een afvaardiging van ouderenorganisaties wilden we aan de Raad van Bestuur van de NMBS duidelijk maken wat we verstaan onder een aantrekkelijk tarief voor ouderen.  We verzamelden om 8u op het voetpad aan de ingang van het NMBS hoofdkwartier aan de Frankrijkstraat 56 in Brussel en vroegen een contact met de Raad van Bestuur van de NMBS. We zorgden voor een rustige aanwezigheid, zonder verstoring  van verkeer en doorgang en rondden de actie tegen 9u af.

Met deze manifestatie wilden we de NMBS duidelijk maken dat hun ontwerp, namelijk de  40 % korting zoals voorzien in het beheerscontract en een aanvullende korting tijdens de daluren voor wie een voordeelkaart koopt, voor de ouderenorganisaties niet voldoet.  

Het wordt immers ingewikkeld voor een oudere: als je een treinticket wil kopen, heb je best een glazen bol bij én een rekenmachine. Een glazen bol om in te schatten hoeveel keer je dat jaar of die maand nog met de trein gaat rijden, en of dat al of niet in de daluren zal zijn. En dan kan je uitrekenen wat je beste koop is: met of zonder maandelijkse voordeelkaart, of beter een jaarlijkse voordeelkaart, of beter af met die 40 % korting zonder voordeelkaart ook buiten de daluren. Probeer maar eens in zo een systeem de tickets te regelen voor een groepsuitstap met je ouderenorganisatie. En dan heb je alleen nog maar een ticket voor de trein: niet voor de tram, metro of bus op je bestemming.

We willen nogmaals ons voorstel meegeven waarbij ouderen een meerprijs van 50 euro per jaar zouden bij betalen bovenop de bestaande seniorenabonnementen van De Lijn, de TEC of de MIVB. Op die wijze zouden ouderen met één vervoersbewijs een jaar lang gratis in heel het land met trein, tram, bus en metro kunnen rijden. We hopen dat de Raad van Bestuur van de NMBS in zijn volgende vergaderingen wanneer de tariefhervorming op de agenda zal komen, dit voorstel ter harte neemt.

Namens S-Plus, Groen Plus, OKRA, de Verenigde Supporters van het Openbaar Vervoer, de Anders Actieven ACV Transcom, ABVV Senioren, Vl@s vzw, Neos, Vief,  Grootouders voor het Klimaat, Enéo, FGTB, CSC Séniors en Séniors PS.

ga terug