Blended learning in de praktijk tijdens onze digitale wandeling
Sinds dit jaar experimenteert Vief met “blended learning”. Blended learning of letterlijk vertaald “gemixt leren” is eigenlijk een overkoepelende term die verwijst naar het combineren van verschillende leervormen in één vorming. Voor de digitale wandeling gaat het dan om een individuele (online) les in de vorm van en handleiding met een Youtube-video en een wandeling in groep waarbij het in de praktijk wordt toegepast.
Tijdens een digitale wandeling leren deelnemers gedurende een wandeling van ongeveer 2 km enkele apps op de smartphone te gebruiken, plezier en beweging worden gecombineerd met digitale kennis. In het verleden verliep de start soms wat moeizaam. Het installeren van de apps aan het startpunt (meestal een druk station) vroeg enige tijd. Hieruit ontstond het idee om de deelnemers reeds een week vooraf in de thuisomgeving de te behandelen apps te laten installeren, met als doel de eigenlijke wandeling vlotter te laten starten en meer tijd te hebben voor de praktijk.
Begin september vond een digitale wandeling plaats waarbij dit nieuwe concept voor de eerste keer werd toegepast. Concreet kregen de deelnemers een week vooraf per mail een handleiding toegestuurd. In de handleiding stond welke apps ze diende te installeren met een gedetailleerd stappenplan hoe ze dit precies diende te doen. Een bijhorend Youtubefilmpje bracht extra verduidelijking.
Tijdens de eigenlijke wandeling werden de apps dan uitvoerig uitgelegd en uitgetest. We hadden geluk met het weer: een zonnige mooie nazomerse namiddag stond in het verschiet.
Google Maps gebruikten we om ons van de ene naar de andere stopplaats te begeleiden. De app Google Lens verschafte ons informatie over onder andere het standbeeld van Henri Leys. Tussendoor namen we ook de tijd om deze namiddag digitaal vast te leggen door het maken van een selfie en panoramafoto. En een infobord in de Franse taal aan de Bourlaschouwburg vertalen naar het Nederlands? Daarvoor deden we beroep op Google Translate. Na de QR-code van een horecazaak te scannen om de drankkaart te bekijken konden we genieten van een verfrissende limonade, een pintje bier of een cola. Tijdens dit rustmoment kregen de deelnemers ook de opdracht om een evaluatieformulier in te vullen: is het gelukt om de apps zelfstandig te installeren en de handleiding thuis te bekijken? Was het Youtubefilmpje duidelijk? De antwoorden op dergelijke vragen bevatten nuttige informatie voor de Vief- leercoaches. Eindigen deden we met het verkennen van de NMBS-app: om welk uur kan ik een trein huiswaarts nemen? En op welke spoor moet ik zijn? Het was het sluitstuk van een mooie, interessante dag.
ga terug