4411-app: beheer je parkeersessie via de smartphone

donderdag, 10 februari, 2022

Parkeren kan een heleboel stress opleveren: een parkeerplaats vinden, de parkeerautomaat zoeken, het ticketje bijhouden, opletten dat je niet over de betaalde tijd gaat, niet genoeg kleingeld op zak hebben… Met de 4411-app kan je alvast een deel van deze stress vermijden.

De app biedt de mogelijkheid om in meer dan 150 steden via een gewone of een mobiele internetverbinding (4G) je parkeersessie te beheren via de smartphone, dit kan zelfs vanop afstand! Klanten van Belfius of KBC kunnen hun parkeersessie ook regelen via de mobiele applicatie van deze banken en moeten de parkeerapp niet noodzakelijk nog eens apart downloaden. Heb je geen smartphone of wens je de app liever niet te installeren? Geen nood, want abonnees van Proximus, Scarlet of Orange kunnen hun parkeersessie starten en stoppen via een simpele sms.      

Zo werkt de applicatie

Installeer de 4411-app op je smartphone via de Play Store (Android) of de App Store (IOS) en volg het installatieproces. Toch niet helemaal zeker van dit installatieproces? Bekijk dan de instructievideo op ons YouTube-kanaal.
Is de app klaar voor gebruik? Dan ben je klaar om te parkeren. Hier heb je wel internet voor nodig. Wanneer je jouw locatie met de applicatie 4411 hebt gedeeld, krijg je een parkeerzone voorgesteld. Dit kan zowel op straat als in een parkeergarage.

Kies vervolgens de juiste zone, voer jouw nummerplaat in en start de sessie. Is jouw bezoek afgerond en wil je terug huiswaarts keren? Dan kan je eenvoudig je parkeersessie beëindigen via de app. Je hoeft je ook geen zorgen meer te maken over de maximum-parkeertijd, de applicatie geeft een melding wanneer deze bijna verlopen is.

Het te betalen bedrag wordt vervolgens automatisch betaald via jouw kredietkaart  (hier moet je wel toestemming voor geven bij het installeren van de app). Let wel op: per parkeersessie via de app betaal je een transactiekost van 0,25 euro.

Zo werkt het via een sms bericht

Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een mobiele telefoon. Dat kan zowel een gsm als een smartphone zijn, geen app en zelfs geen internet. Er is wel een voorwaarde aan verbonden: je moet een gsm-abonnement hebben afgesloten bij Proximus, Orange of Scarlet en het gebruik van de sms-functie kan enkele binnen de Belgische grenzen.

De stappen zijn de volgende:

  1. Parkeer je wagen
  2. Stuur een bericht naar “4411” met als boodschap “de parkeerautomaat- of zonecode (SPATIE) je nummerplaat” om je parkeersessie te starten. Die code staat meestal op de parkeerautomaat.
    1. Bijvoorbeeld: “GEI1234 AAA000”.
  3. Ben je klaar om naar huis te vertrekken? Stuur dan opnieuw een sms-bericht naar “4411” met de letter “Q” van quit (stop in het Engels).

Het te betalen bedrag zal je terugvinden op je maandelijkse factuur bij het telecombedrijf waar jij een abonnement hebt afgesloten. Let op: er wordt wel een transactiekost van 0,15 cent aangerekend per verzonden of ontvangen bericht.

Geen gesukkel meer met de bankkaart of tevergeefs zoeken naar 10 cent tussen de autozetels. Niet meer stressvol in de rij aan de kassa naar je uurwerk zitten staren of schrikken van je parkeerkosten. Vanaf nu geen zorgen meer bij het parkeren.

ga terug