In een phishingval getrapt? Dit moet je doen.

vrijdag, 21 februari, 2025

Als je per ongeluk in een phishingsbericht bent getrapt, is het belangrijk om snel te handelen om de schade te beperken. Cybercriminelen proberen je persoonlijke gegevens, wachtwoorden of bankinformatie te stelen, en hoe sneller je ingrijpt, hoe kleiner het risico. Volg deze stappen om je accounts te beveiligen, verdachte transacties te blokkeren en verdere fraude te voorkomen.

1.       Geef geen verdere informatie

Als je ergens op hebt geklikt en je vertrouwt het niet helemaal, vul geen gegevens in en breek elke interactie af.

2.       Verander onmiddellijk je wachtwoord

Als je inloggegevens hebt ingevuld op een valse website, wijzig dan direct je wachtwoord voor dat account. Gebruik een sterk en uniek wachtwoord. Ook als je dit wachtwoord hebt gebruikt voor andere accounts, wijzig je dit wachtwoord overal.  

3.       Neem contact op met de betrokken organisatie

Neem contact op met de betrokken organisatie en laat hen dan weten wat er gebeurd is. Zij kunnen extra beveiligingsmaatregelen treffen.

4.       Blokkeer je bankkaart of rekening indien nodig

Neem meteen contact op met je bank en/of Card Stop via 078 170 170 als je je bankgegevens hebt gedeeld, ongewenste transacties op je rekening opmerkt of geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Zo kunnen verdachte betalingen worden stopgezet en verdere fraude worden voorkomen.

5.       Doe aangifte bij de politie

Als je geld kwijt bent of je wordt afgeperst, is het aangeraden om hiervan aangifte te doen bij de politie. Dit doe je bij de lokale politie van je woonplaats.

6.        Waarschuw anderen

Als de phishingaanval vanuit een gehackt account van een persoon uit je nabije omgeving komt, laat hen dan weten dat hun account mogelijk in verkeerde handen is gevallen. Breng anderen eveneens op de hoogte als er een vals account van jou in omloop is.  

7.       Rapporteer de phishingpoging

Stuur het verdacht bericht door naar verdacht@safeonweb.be ,zij scannen het bericht op kwaadaardige inhoud en geven dit door aan de internetbrowsers die de schadelijke inhoud kunnen blokkeren.

8.       Wees alert voor vervolgfraude

Soms proberen oplichters opnieuw contact te zoeken met hun slachtoffers. Wees extra voorzichtig bij verdachte berichten in de toekomst.

ga terug